יו"ר ההסתדרות יוצא נגד מתווה הפיצויים של האוצר: "צפוי לפגוע בכוח העבודה"



במכתב ששיגר הבוקר לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, התריע יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מפני ההשלכות של המתווה שהוצג בשבוע שעבר. "היעדר שיפוי לכלל האוכלוסייה שמושפעת ממצב החירום יוביל לפיטורי עובדים" - הוא הזהיר והוסיף: "חמור מכך: משמעות המהלך היא שמדינת ישראל מסירה אחריות לתשלום שכר בגין אי-הגעה לעבודה בשל הנחיות פיקוד העורף"

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד. קרדיט: דוברות ההסתדרות

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד שיגר הבוקר (א') מכתב לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' וליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני בעקבות פרסום מתווה התמיכה והפיצויים לנוכח מלחמת חרבות ברזל.

יו"ר ההסתדרות מתריע כי הגם שמדובר במענה חשוב לבעלי העסקים, המתווה המוצע לעובדים במשק הוא חלקי ביותר והוא צפוי לייצר פגיעה משמעותית בכוח העבודה בטווח הזמן הקצר והבינוני.

בשל כך מציע בר-דוד לאמץ בדחיפות שורת מהלכים, שכבר בוצעו בהצלחה בעבר בעתות חירום, שיתמרצו את שימור יחסי העבודה בין עובדים למקומות העבודה וימנעו פגיעה כלכלית נרחבת.

על פי הודעת האוצר מהשבוע שעבר, יינתן שיפוי רק למעסיקים בגין היעדרות עובדים בטווח של עד 7 קילומטרים מהרצועה, כולל אשקלון. לדברי יו"ר ההסתדרות, היעדר שיפוי במסלול שכר לכל האוכלוסייה שמושפעת ממצב החירום יוביל לפיטורי עובדים ולאי תשלום שכר בגין ימי ההיעדרות או הוצאה כפויה לחל"ת.

"חמור מכך – משמעות המהלך היא שמדינת ישראל מסירה אחריות לתשלום שכר בגין אי-הגעה לעבודה בשל הנחיות פיקוד העורף. בכך, מפרה המדינה את האמון בינה לבין אזרחיה, המעסיקים והעובדים – ועשויה להוביל לכך שייפגע הציות להנחיות פיקוד העורף והדבר יעלה בחיי אדם", הזהיר בר-דוד.

עוד מציין יו"ר הסתדרות כי אין מקום להוצאה המונית לחל"ת, וכי לגבי אלו שאין מנוס מלהוציאם - יש לספק להם רשת ביטחון ראויה.

בר-דוד פורט רשימת הקלות הכרחיות בקביעת הזכאות לדמי אבטלה (כפי שמפורט בקובץ המצורף) - בין היתר בדמות תשלום דמי אבטלה גם לעובדים שלא נותרה להם מכסת ימי אבטלה.

"יש מקום להרחבת רשת הביטחון גם דרך המוסד לביטוח לאומי במקומות שמתווה האוצר לא נותן להם מענה", הוא מבהיר.

בנוגע לפיצויי העסקים טוען בר דוד כי יש לייצר פתרונות ייעודיים גם לעסקים עם מחזור של 400 מיליון שקל ומעלה, וכי שיעור השיפוי בגין רכיב השכר במענק צריך לעמוד על 80% מסך עלויות השכר (בדומה לנהוג במדינות מפותחות רבות, על בסיס מה שנהוג לכנות "המודל הגרמני"), ולא על 60% כפי שהוצג במתווה.

לסיכום אמר: "בשעה קשה זו, שבה אנו מספידים את מתינו תוך שאנו מלאי נחישות להגן על עצמנו מפני אויבינו ובטוחים בכוחנו, ברור לנו כי אנו נדרשים לאורך נשימה ולעורף חזק על מנת להגיע לניצחון. אנו סמוכים ובטוחים כי כולנו רואים את חשיבות הרציפות התפקודית של המשק והעורף בעת הזו, שאינה מאפשרת הותרתם של עובדים ועסקים ללא כל רשת ביטחון כלכלית".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה