חליתם בנגיף הקורונה במהלך העבודה? כך תוכלו לממש את זכויותיכם מול המוסד לביטוח לאומי



הידבקות במחלת הקורונה במהלך העבודה תוכר ע"י המוסד לביטוח לאומי כתאונת עבודה. עובדים שכירים, עובדים עצמאים או מתנדבים, אשר נדבקו בנגיף הקורונה תוך כדי ועקב עבודתם, יהיו זכאים להגיש למוסד לביטוח הלאומי תביעה להכרה בכך כתאונת עבודה

לדוגמא רופאים ואחיות אשר נחשפו למחלה במהלך עבודתם, נהגי מוניות / אוטובוסים שנחשפו לחולים במהלך עבודתם, קופאיות בחנויות שנחשפו לקוחות חולים במהלך העבודה ועוד.

יש לציין כי על מנת לקבל הכרה בעובד כנפגע בתאונת עבודה, יצטרך למעשה העובד להוכיח כי חלה במחלת הקורונה כתוצאה מחשיפה לחולה אחר במהלך עבודתם, וכי ההידבקות במחלה אכן אירעה במהלך העבודה ולא בעקבות גורמים אחרים כגון חזרה מחו"ל, או חשיפה לאדם חולה שלא במסגרת העבודה.

זכאות לדמי פגיעה

אם המוסד לביטוח לאומי יכיר בעובד כנפגע תאונת עבודה, הוא עשוי להיות זכאי לתשלום דמי פגיעה בגין תקופת היעדרותו מהעבודה ואובדן השכר הנובע מכך.

דמי הפגיעה לעובד שכיר ישולמו עבור פרק הזמן שבו לא עבד הנפגעולכל היותר לתקופה של 91 ימים ממחרת יום הפגיעה (לרבות שבתות וחגים).

שיעור דמי הפגיעה ליום מחושב לפי 75% ממוצע השכר בשלושה החודשים שקדמו ל-1 בחודש שבו הפסיק העובד לעבוד בשל המחלה. יחד עם זאת דמי הפגיעה לא יעלו על סכום של  1,114.38 ש"ח ליום.

דמי פגיעה לעובד עצמאי ישולמו עבור פרק הזמן שבו לא עבד הנפגע, החל מהיום ה-12 להיעדרות מהעבודה, ולכל היותר לתקופה של 91 ימים ממחרת יום הפגיעה (לרבות שבתות וחגים).

זכאות לגמלת נכות

עובד שחלה בקורונה בעבודתו, הוכר כנפגע עבודה ונותר עם נכות בעקבות המחלה (לדוגמא בגין פגיעה בריאות), יוכל להגיש תביעה לגמלת נכות מהעבודה.

נפגע אשר נקבעה לו ע"י הוועדה הרפואית נכות בשיעור של 20% ומעלה לצמיתות - יקבל קצבת נכות חודשית במשך כל ימי חייו (או עד גיל פרישה- אז יהיה זכאי לקצבת זקנה, ויקבל את הקצבה הגבוהה מבין השתיים).

נכות בטווח של בין 9% ל- 19% לצמיתות, מזכה במענק נכות חד-פעמי. נכות מתחת לשיעור של 9% לצמיתות לא תזכה בתשלום כלל. 

יצוין כי משפחתו של עובד שהוכר כנפגע עבודה ונפטר עקב נגיף הקורונה, עשויה להיות זכאית לגמלת תלויים. 

צילום: יח"צ

ומה באשר לחולי קורונה שלא נדבקו במסגרת העבודה?

במקרה של חולה קורונה אשר נגרם לו נזק מתמשך ונותרה נכות, ניתן יהיה לנסות ולבדוק האם הוא עומד בקריטריונים של נכות כללית.

קצבת נכות כללית היא קצבה חודשית המשולמת לתושב ישראל, מגיל 18 ועד פרישה, אשר בעקבות נכות גופנית, שכלית או נפשית העומדת ברף של 60% נכות או 40% נכות במקרה בו הנכות באחד הליקויים מגיעה ל-25%), איבדו את כושר ההשתכרות ב-50% לפחות (או עקרת בית אשר נפגע כושרה לתפקד במשק בית ב-50% לפחות).

במקרה של חולי קורונה, הנכות וכן דרגת אי כושר יכולים להיקבע במלואם מהמחלה בלבד, או לחילופין צירוף הנכות אשר נותרה כתוצאה ממחלת הקורונה ליתר הנכויות מהם סובל המבוטח ושקלול אחוזי הנכות. 

לסיכום ישנם לא מעט מקרים בהם ההידבקות בנגיף הקורונה מזכה בפיצוי כספי מטעם המוסד לביטוח לאומי, ועל כן ישנה חשיבות יתרה להתייעצות עם עו"ד המתמחה בתחום על מנת למצות את מלוא זכויותיכם.

בברכת בריאות איתנה וחזרה מהירה לשגרה.

מאת: עו"ד חגית פילביץ' ועו"ד גלי אבדייב


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה