התחדש הקרב על מקום הנפת הדגל העברי הראשון. נס ציונה או ראשון לציון?



מתי והיכן הונף הדגל הכחול לבן הראשון?
האם בנס ציונה בשנת 1891 ע"י מיכאל הלפרין, כפי שיודע כל ילד בעיר - או בראשל"צ ע"י פאני מאירוביץ' וישראל בלקינד כבר ב1885...
ספר חדש עורר את הנושא בנותנו את הבכורה לראשל"צ והוא נכתב דווקא בידי הנס ציונית יונה שפירא.
בתמונה: שער גיליון 331 של "כל נס ציונה" מיום 6/5/98 הכותרת - "שבנו והנפנו דגלנו!"
ותמונת השער עוסקת בטקס שחזור הנפת הדגל העברי הראשון כחלק מארועי העצמאות אותה שנה.
הייתכן שנס ציונה שגתה כל השנים?...
(ראו גם בהרחבה ב"הארץ" ו"ידיעות תקשורת")





עצמי

הדגל הכחול לבן הינו סמלה של התנועה הציונית, מאז 1933 – עת התקבלה החלטה רשמית להפוך את דגל הטלית לדגל התנועה הציונית. כאשר צבעיו ומרכיביו של הדגל שעונים על מקורות הלכתיים ועל מסורות יהודיות עמוקות שהשתרשו במהלך ההיסטוריה.


מאז הוא הונף — בגרסאות שונות — בתקופת השואה, ההעפלה ובידי לוחמי הבריגדה. אחרי קום המדינה נקבעו צורתו ופרטיו בחוק הדגל והסמל.

אך מי הגה את הרעיון ומתי?

כל ילד בעירנו יודע כי לפני 130 שנה הונף בנס ציונה דגל כחול לבן ועליו מגן דוד. היה זה 57 שנים לפני קום המדינה, ב-1891 וכך נכנסה המושבה לספרי ההיסטוריה.
עירנו אף הנציחה זאת באתרים שונים, בהם "כיכר הדגל" ו"אתר הנפת הדגל".

אלא שלקראת יום העצמאות ה-73, התחדש ויכוח ישן שמעולם לא הוכרע...
ראשל"צ טענה כל העת כי הבכורה הינה שלה ועתה הטענה שבה בספר חדש ומגובה באסופת מסמכים מרשימה של יונה שפירא, אוצרת מוזיאון ראשון לציון. ספר  ששמו "המושבה ראשון לציון — מבט חדש על אנשים ומעשים".

והאירוני בדבר בוא שיונה היא דווקא תושבת נס ציונה...
"האב־טיפוס הראשון הידוע של דגל כחול לבן עם מגן דוד נוצר והונף בראשון לציון בחגיגה", היא אומרת ולדבריה זה קרה ב-1885, שש שנים לפני הדגל הנס־ציוני, במסיבה שנערכה לרגל שלוש שנים להקמת ראשון לציון.
"דגל זה איחד לראשונה, בצבעיו ובעיצובו, את הטלית ומגן הדוד והיה הביטוי המוחשי המוקדם ביותר לרעיון הדגל הלאומי היהודי", כותבת שפירא.

מוזיאון ראשל"צ

שחזור הדגל שהונף בראשון לציון, בתערוכה במוזיאון העירוני צילום: מוזיאון ראשון לציון

 ידיעות תקשורת

ראש העיר ראשל"צ רז קינסטליך עם יונה והספר החדש- השבוע. (צילום: ידיעות תקשורת)

אם כך, מה מקור הויכוח והטיעון הנס ציוני שהפך לנחלת הכלל? ומהיכן נולדה התחרות על הראשוניות?

היא מסבירה כי את הדגל של ראשון לציון עיצבו ויצרו שניים בעלי ייחוס: ישראל בלקינד, מנהיג אנשי ביל"ו, ופאני מאירוביץ', בתו של אחד ממייסדי המושבה.
וכאן העוקץ...
"את תיאור יצירת הדגל והנפתו תיעד בלקינד במכתב ששלח חודש לאחר החגיגה לחברו, זאב דובנוב. ואולם רק ב-1934 — חצי מאה לאחר מכן — המכתב פורסם ברבים, כשתורגם מרוסית לעברית. אך בינתיים, וכבר משנות ה-20 ואילך, החלו לפרסם במקורות חשובים ונפוצים את סיפור הדגל של נס ציונה", מסבירה שפירא.
כמו כן היו גורמים נוספים לכך שנס ציונה התהדרה בבכורה. האירוע שבו הונף הדגל בראשון לציון היה ספונטני והקהל בו הורכב מאנשי המושבה בלבד, בעוד שהטקס בנס ציונה תוכנן לפרטיו, והוזמנו אליו מנהיגי היישוב, כך שעורר יותר הדים.

אגב, המכתב הנשכח, שמתאר את הטקס בראשון לציון, מפרט גם את הכנת הדגל. "היינו טרוחים בינתיים בעשיית דגל. וזו דמות הדגל, אשר עשינו: יריעת אריג לבנה, שתיים־שתיים רצועות של תכלת משני קצותיה, דוגמת הטלית שלנו, ומגן דוד של תכלת באמצע".
שפירא מסבירה, כי צבעיו ומרכיביו של הדגל "שעונים על מקורות הלכתיים ועל מסורות יהודיות עמוקות שהשתרשו במהלך ההיסטוריה".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה