הרמטכ"ל - "צבא העם הוא סוד כוחם של צה"ל והאומה".



ברקע החוק החדש לפטור מגיוס לחרדים, אמר הרמטכ"ל, הרצי הלוי: "מודל צבא העם הוכיח מעל לכל ספק כבר 75 שנה כי אין ואסור שיהיה לו תחליף. זהו סוד כוחו של צה"ל, זהו סוד כוחה של אומה".

הרמטכ"ל, הרצי הלוי

הרמטכ"ל אמר בנאום שנשא במהלך מיזם "צועדים בשביל צה"ל" שמתקיים היום, כי "אנחנו צועדים היום יחד - משרתים בסדיר ובמילואים, מכל חלקי צה"ל ומכל קשת התפקידים, על גווניה השונים של המדינה ומכל קשת הדעות והאמונות - כדי להדגיש שיחד, כוחנו רב יותר. מודל צבא העם הוכיח מעל לכל ספק כבר 75 שנה כי אין ואסור שיהיה לו תחליף. זהו סוד כוחו של צה"ל, זהו סוד כוחה של אומה".

אגף כוח האדם (אכ"א) בצה"ל הציג שלשום פרטים ממודל החדש של שירות החובה לחיילים, ברקע נתוני הגיוס הנמוכים של האוכלוסייה החרדית לצה"ל והדיונים על חוק החדש לפטור מגיוס. לפי המודל, בנים ובנות שיתגייסו לתפקידים עורפיים ישרתו שנתיים בלבד - כבר מעוד שנתיים.

בצבא הבהירו כי שירות החובה הדיפרנציאלי צפוי להתממש ללא קשר לאישור חוק הפטור, ותלוי אך ורק באישור תקציב המדינה הקרוב. המודל גם לא צפוי להיות חלק מהתשובה של המדינה לבג"ץ בחודש יולי הקרוב בנוגע להסדרת נושא גיוס האוכלוסייה החרדית.

לפי המודל, כל המשרתים יגויסו ל-32 חודשים, אך תוך זמן הקצר הצבא יודיע לכל משרת את אורך שירותו בפועל - בהתאם לתפקידו ולהכשרה אליה נדרש. המטרה היא להתאים בין משך השירות בפועל למשך ההכשרה. לוחמים ביחידה מובחרת, כמו למשל אגוז, דובדבן, או מגלן, צפויים לשרת שלוש שנים - כשבשנה השלישית שכרם יוכפל ל-6,000 שקלים. גם הלוחמים בגדודים השונים יקבלו אותו שכר, אך ישרתו 32 חודשים.

התוכנית הרב-שנתית החדשה של הצבא, שכוללת את מודל שירות החובה, גובשה לאורך השנתיים האחרונות, אושרה במטכ"ל בקיץ הקודם, וסוכמה עם נציגי משרד האוצר בחודשים האחרונים. אישור תקציב המדינה בחודש הבא יאפשר כאמור את מימוש התוכנית. 

באכ"א מעריכים כי המודל החדש יאפשר הוקרה אמיתית למשרתים הקרביים, יהפוך את הצבא ליעיל ומקצועי יותר ויחזק את הכלכלה הישראלית באלפי עובדים צעירים חדשים מדי שנה. כמו כן, הוא צפוי לפנות מיליארדי שקלים מתקציב הביטחון לטובת התעצמות ושיפור היכולות מול משימות אסטרטגיות כבדות משקל, כמו תכנית תקיפה באיראן.

עם זאת, במודל טמונות גם סכנות, בהן שחיקה במודל צבא העם והתקרבות למודל של צבא מקצועי, וירידה במוטיבציה של המתגייסים לשרת בגדודים פחות נחשקים, כמו למשל הנדסה קרבית, תותחנים ושריון. כדי להתמודד עם המשבר הצפוי במוטיבציה לשרת בגדודים אלו, בצה"ל מתכוונים להגדיל את הפעילויות בתיכונים, להרחיב את המכינות הקדם צבאיות ושנות השירות ואף להגדיל את מספר הפנימיות הצבאיות, שהיו בשנים האחרונות בסכנת סגירה.

סוגיה נוספת שמעלה חשש בנוגע לשחיקה במודל צבא העם הוא כאמור החוק החדש לפטור מגיוס לחרדים. החוק אמור לעבור במליאת הכנסת במושב הקיץ הקרוב - עוד לפני הדיון בבג"ץ בעניינו בחודש יולי, שנדחה שוב ושוב מאז פקיעת תוקפו של החוק הקודם ב-2017.

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים שלשום את הדיון הראשון בנוגע לחוק החדש לפטור מגיוס, אך הוא נגמר ללא הסכמות ועם מחלוקת חריפה בין משרד האוצר למשרד הביטחון. לפי התוכנית המוצעת, הפטור לחרדים יגיע לצד תגמול רב יותר לחיילים, עם היקף הטבות שיגיע ב-2027 לכ-10 מיליארד שקל בשנה. האוצר הבהיר כי אין לכך ממקורות תקציביים והציע לקצץ באופן משמעותי את ההטבות בתחום הלימודים.

לפי התוכנית, המדינה תעניק מלגות לכלל החיילים בצורה דיפרנציאלית כאשר לא רק חיילים קרביים יקבלו מלגות אלא גם חיילים בתפקידים עורפיים. האוצר מתנגד לכך ואומר שמלגות לכלל החיילים יגיעו למיליארד שקלים בעוד מלגות לחיילים קרביים נאמדות במיליוני שקלים בלבד.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה