הממשלה אישרה: סגר מלא מיום שישי למשך שבועיים



בישיבה השרים הלילה הוחלט להחמיר את ההגבלות על הציבור. על פי ההחלטה, הסגר ייכנס לתוקף מחר ויימשך שבועיים, המגזר הפרטי ייסגר לגמרי והתפילות יתקיימו רק תחת כיפת השמיים, למעט יום כיפור. רשימת ההגבלות החדשה

צילום: עופר אשטוקר, אשדוד נט

סגר בתוך סגר: שרי הממשלה אישרו לפנות בוקר (חמישי) את הטלת הסגר המלא החל ממחר ועד לשמחת תורה ב-11 באוקטובר. בישיבה, שהחלה ב-23:00 בלילה, נדרשו השרים להצביע על שתי החלטות: הטלת הסגר ותקנות הבריאות שיגבילו את ההתקהלויות.

הממשלה תכריע במהלך היום בעניין נתב"ג, אך מסתמן כי כל הטיסות היוצאות יבוטלו למעט מקרי חירום. למעשה, הממשלה מכריזה בחוק על מצב חירום, ושוטרים יוכלו להטיל קנסות על מפגינים שלא ישמרו מרחק של שני מטרים. במקביל תצומצם התחבורה הציבורית למינימום.

התקנות המלאות עם רשימת מקומות העבודה החיוניים שיאושרו לפעול במגבלות הסגר יפורסמו לאחר אישור בממשלה בהמשך היום.

רשימת התקנות עליהן החליטה הממשלה:

- סגירת כלל מקומות העבודה, למעט מקומות עבודה חיוניים שיפעלו על פי תקנות שיאושרו.

- סגירת השווקים.

*חנויות לממכר מזון ופארם ונותני שירות חיוני יורשו להמשיך לפעול.

- הגבלת מרחק יציאת מהבית עד 1000 מטר, מלבד סיבות שיאושרו.

- תפילות והפגנות יתאפשרו במרחב הפתוח בלבד, עד 20 אנשים וברדיוס של עד 1000 מטר ממקום המגורים. (לגבי הפגנות - ההחלטה כפופה לתיקון חקיקה בכנסת.)

* בתי הכנסת יהיו סגורים בתקופת הסגר, למעט תפילות ביום הכיפורים בהתאם למתווה שאושר.

- התחבורה הציבורית תפעל במתכונת מצומצמת.

- תעופה - החלטה תובא לאישור בהמשך היום.

- סגירת כלל ענפי הספורט למעט משחקים בינלאומיים רשמית.

הוויכוח המשמעותי ביותר בין חברי הממשלה נסוב סביב סוגיית התפילות וההפגנות כאשר כל מחנה התנה את הסכמתו להגבלות אך ורק בתנאי שהן לא יפסחו על הצד השני. במסגרת ההגבלות, בתי הכנסת ייסגרו ביום שישי וייפתחו אך ורק ליממה של יום כיפור עם תפילות בקבוצות קטנות. זאת בהתאם למתווה שנקבע בשבוע שעבר. עם צאתו של יום כיפור, התפילות יתאפשרו רק תחת כיפת השמיים.

גם בסוגיית ההפגנות הנפיצה הגיעו השרים להסכמות והן יוגבלו לקילומטר אחד ממקום המגורים של המוחים ויתאפשרו רק בקפסולות של 20 איש. מתווה לקיום הפגנות אושר לאחד שמוקדם יותר קיימו ראש הממשלה נתניהו וראש הממשלה החליפי גנץ שיחה בנושא.

בניגוד לסגר הראשון בחודשים מרץ-אפריל, אז הותרה העבודה במגזר הפרטי בהיקף של עד 30%, הפעם החליטו השרים - בניגוד לעמדת הפרויקטור ושר האוצר - לסגור את המשק כמעט לגמרי ולהתיר את פתיחתם של מקומות עבודה חיוניים בלבד. המרכולים ובתי המרקחת יישארו פתוחים ללא הגבלות וכך גם מספר מצומצם של מפעלים.

רשימת ההחרגות בסגר הכללי כוללת את הסעיפים הבאים: הצטיידות במוצרים חיוניים או קבלת שירותים חיוניים, סיוע לאדם שיש לו קושי או מצוקה הדורשים סיוע, קבלת טיפול רפואי חיוני או טיפול סוציאלי חיוני, טבילת אישה במקווה טהרה, העברה של קטין בין הורים החיים בנפרד, העברה של קטין שההורה האחראי עליו דרש לצאת לצורך חיוני ואין במקום המגורים אחראי שניתן להשאיר את הקטין בהשגחתו.

כמו-כו, טיפול חיוני בבעל חיים, יציאה למקום עבודה חיוני (לרבות של עיתונאי או עובד מקצועות התקשורת), הגעה למשכן הכנסת, השתתפות בהפגנה (לפי המתווה של עד קילומטר מהבית), הגעה להליך משפטי שהיוצא למרחב הציבורי הוא צד לו, תרומת דם, השתתפות בהלוויה של בן משפחה קרוב, יציאה ממקום שהייה קבוע אחד למשנהו ויציאה לצורך פעילות ספורט של יחד או אנשים שגרים באותו מקום שלא באמצעות כלי רכב ממונע.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בדיון: "פגיעה בכלכלה יכולה להיות, אני לא מכחיש, אבל זה דבר שאנחנו יכולים לעמוד בו. אם נטעה מבחינת הדבקה ונגיע לתרחיש ספרדי הפגיעה תהיה גדולה יותר".

השרה פרקש-הכהן, שהצביעה כאמור נגד הסגר, אמרה בדיון: "אני מסכימה שהמצב הבריאותי חמור. מסכימה שאנו בפיקוח נפש. אפילו אקבל את האיזונים לגבי יום כיפור במדינה יהודית ומקווה שדברי הרבנים ואמירה ברורה ממך ראש הממשלה תמנע סיכון חיים. מה מפריע לי? מפריע לי חוסר האיזון הכלכלי. החלטה קיצונית בצורה לא סבירה כשהשיקולים הכלכליים לא נשקלו לעומק.

"אמרת אדוני ראש הממשלה שהסגר הזה הוא פטיש. מכת פטיש. אבל את הפטיש צריך להכות איפה שצריך ולא איפה שלא צריך. המוקד של המחלה הוא התקהלויות, פה צריך פטיש. לא למגזר העסקי שמשתקים אותו, שפעל בצייתנות ויעילות. פטיש זה לא לאשר הסתובבות של קילומטר, שכל אחד מסתובב, פטיש זו אכיפה".

פרקש-הכהן המשיכה לתקוף: "רק עברו מספר ימים מאז שקיבלנו את ההחלטה הקודמת. הגורמים המקצועיים, פרופ' גמזו אמר שפתיחת המשק ב50% זה תקין. אז מה קרה? מה יקרה כשנצא מהסגר? צריך לפעול בקור רוח. פורסם דו"ח של ה-OECD שלפיו המשק הכלכלי בישראל עומד בפני זעזוע.בכנות: אני לא מאמינה שהסגר הזה יהיה רק שבועיים ולכן גם לא מאמינה בהקרסת המשק הכלכלי.

"מתווה תו סגול (מרץ-אפריל) עולה 8 מיליארד שקל וזה כעת 30 מיליארד. מי ישלם על כל זה? מה העלות מול תועלת פה? המתכונת של סגירת משק כלכלי הרמטית היא לא יסודית ולא נכונה. ולבסוף - חוזרת על עמדתי ביחס להפגנות. מבקשת להדגיש, ההפגנות הן נגדנו, נגד הממשלה. אסור לנו לגעת בזה, לא לעסוק בזה. לתת רק לגורמי המקצוע. זה פסול".

ראש הממשלה נתניהו השיב: "ההפגנות כוונו גם ליועמ"ש, גם לדרג המקצועי. אין שום מניעה ושום קביעה. מה שאומר שלממשלה יש זכות מלאה לעסוק בזה.הפרימה של הכללים שלנו - מה פרם את כל המשמעת של הציבור? אלו ההפגנות, תקפו שוטרים, ירקו עליהם".

פרקש-הכהן: "לא אמרתי שלא צריך להגביל הפגנות. רק שאסור לנו לעסוק בזה. זו דעתי. נתניהו: "אז אני לא מסכים איתך".

לקראת סוף ישיבת הממשלה, נטש שר המדע יזהר שי הדיון שהתנהל בזום לאחר שטען שלא הובאה הצעה מסודרת לאישור השרים. הוא השאיר פתק הצבעה נגד.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה