הכספים הקואליציוניים מאיימים על המשך ממשלת האחדות



ראש הממשלה ושר האוצר מנסים לשכנע את השר בני גנץ לתמוך בכספים הקואליציוניים לחרדים  שמסתכמים בתוספות של מיליארדי שקלים רבים, אך גנץ מתעקש להעביר את הכספים רק למטרות הלחימה, למפונים, לעסקים, לצמחיה ולחיזוק המשק בגין בור עלויות המלחמה.

depositephoto בני גנץ

המחלוקת על חלוקת הכספים הקואליציוניים גרמה לדחיית ישיבת הממשלה לאישור חוק תקציב חדש לשנת 2023 שתוכננה ליום שישי. היא תתקיים ככל הנראה ביום שני אחר הצהריים. 5 שרי המחנה הממלכתי מאיימים להצביע נגד בממשלה, אם לא יוקטן היקף הכספים הקואליציוניים שיחולקו ב־2023 וישונה הרכבם.

לנתניהו ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ' יש רוב בממשלה, בכנסת ובוועדת הכספים בעד הצעת חוק תקציב 2023 גם ללא שרי וח"כי המחנה הממלכתי, והם יוכלו להעביר אותו בהצבעה ב־3 קריאות בכנסת. אבל, העברתו בניגוד לעמדתו של גנץ גם תשקף קרע בממשלת החירום וגם תחזק את גנץ מבחינה ציבורית.

בנוסף, אם לא יקוצצו הכספים הקואליציוניים הדבר יגרום להעמקת הקיצוץ בתקציב המדינה ובמשרדים הממשלה ולהגדלת הגירעון.

ביום חמישי נפגשו נתניהו וסמוטריץ' עם השרים בני גנץ וחילי טרופר (המחנה הממלכתי), כשברקע מנסה יו"ר ש"ס אריה דרעי לסייע בהשגת הסדר. שר האוצר סמוטריץ' מבקש כי מהכספים הקואליציוניים יקוצצו רק 1.6 מיליארד שקל. במחנה הממלכתי דורשים קיצוץ של כ־8 מיליארד שקל, בעיקר לקצץ בתקציבי הישיבות וקצבאות לחרדים, ובכספים הקואליציוניים שהובטחו למשרד למשימות לאומיות בראשות אורית סטרוק (הציונות הדתית).

במחנה הממלכתי אומרים כי מייד לאחר פרוץ המלחמה חברי המפלגה "נכנסו מתחת לאלונקה" והצטרפו לממשלת החירום הלאומי, אבל הם לא מוכנים לתת יד לביזה של הקופה הציבורית לפי הגחמות של ראשי מפלגות הקואליציה.

חברת ועדת הכספים אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי), אשר נלחמת בוועדה עבור קיצוץ הכספים הקואליציוניים, צייצה בסוף השבוע ״לכולם בעם ברור שכספים מגזריים קואליציוניים לא רלבנטיים כעת. הכסף כולו צריך לעבור ללחימה, למפונים לעסקים ולחיזוק המשק בגין בור עלויות המלחמה. לכולם חוץ מלשר האוצר שלנו".

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה