צניחה ביבוא לישראל בעקבות המלחמה והשפעתה על שוק הרכב



מהן הסיבות לעיכוב משלוחים של עשרות אלפי מכוניות לישראל, איך מתמודדים יבואני הרכב עם המציאות המורכבת ומה יכולים לעשות בנידון ישראלים המעוניינים לקנות מכונית חדשה או יד שניה

קרדיט תמונה Shutterstock

עם הנתונים קשה מאוד להתווכח: המלחמה ושיבושי ההובלה הימית בהובלת החות'ים בים האדום טלטלו וממשיכים לטלטל את שוק הרכב בישראל, על אף שהביקוש למכוניות חדשות נותר חזק ויציב. 

לפי נתוני רשות המיסים, פריקת הרכבים בנמלים בישראל עמדה על כ-23.8 אלף מכוניות בינואר-פברואר 2024, אולם רובן המוחלט  (23,700) נפרקו בנמל חיפה הצפוני, ורק 91 נפרקו בנמל אשדוד. בנמל אילת, המושפע ישירות באופן הקשה ביותר מהתקיפות הימיות של החות'ים, לא נפרקה בחודשיים הראשונים של השנה הנוכחית אפילו מכונית אחת. כל זאת, בהשוואה לכ-18 אלף רכבים שנפרקו בנמל זה ברבעון הרביעי של 2023 וכ-37.6 אלף רכבים ברבעון השלישי של שנה שעברה. 

במקביל, גם כן לפי נתוני רשות המיסים, חלה צניחה של 26.7% במספר המכוניות ששוחררו מהמכס, מכמות של 46.9 אלף בינואר-פברואר 2023 ל-34.4 אלף בינואר-פברואר 2024. 

מהן הסיבות שגרמו לצניחה כזו ביבוא הרכב לישראל? איך הצניחה ביבוא משפיעה או תשפיע על שוק הרכב, בדגש על מחירי הרכבים? ומהם הפתרונות לצרכנים שלא מוכנים לוותר על החלום לקנות רכב חדש, גם במציאות מורכבת? בואו נבדוק. 

סיבות לעיכובי המשלוחים

כשמדברים על סיבות לצניחה ביבוא ועיכוב משלוחי הרכב עולה מן הסתם המחשבה על החות'ים בתימן, ויש בכך כמובן הרבה מן האמת. מתקפות הטרור הימיות של החות'ים גרמו לחברות ספנות רבות להודיע כי לא יעברו עד להודעה חדשה דרך מיצרי באב אנד מנדב ומשם לתעלת סואץ. התוצאה המיידית והישירה הייתה עיכובים ניכרים וייקור ניכר לא פחות בהובלת סחורות לישראל, בעיקר מהמזרח הרחוק. בשוק הרכב הישראלי, שכ-55% ממנו בא ממדינות כמו סין, יפן ודרום קוריאה, זאת מכה כואבת.

ויש עוד: המלחמה בדרום העבירה, כפי שראינו בנתונים, את פריקת המכוניות בעיקר לנמל חיפה - ויצרה שם צוואר בקבוק, לא רק בפריקת המכוניות אלא גם באחסון שלהן בשטחים סמוכים לנמל עד מכירתן. יבואנים שהרגישו לא בטוחים במצב שנוצר, הורו לעכב לישראל משלוחים מאירופה, בעיקר משלוחים של רכבים חשמליים. הם לא יכלו להמשיך לאחסן כרגיל את המכוניות בפארק ראם הסמוך לקריית גת, משום שהמקום טווח על ידי החמאס. 

 

יש גם סיבות כלכליות נטו לעיכובי המשלוחים: ראשית, הזינוק בשער הדולר והאירו בתחילת המלחמה גרם ליבואנים לבצע עצירה יזומה, מחשש ששחרור מכוניות מיובאות מהמכס בתנאים כאלה לא ישתלם להם. היבואנים רצו אמנם לשחרר לשוק רכבים לפני העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים בינואר השנה, אבל הזינוקים בשערי המטבעות הזרים גרם להם לחכות (ובצדק, שערי השקל-דולר והשקל-אירו ירדו והתייצבו בהמשך).

מעבר למט"ח, יבואני הרכב נכנסו למשבר עם מתנה מהמדינה: ארכה של שלושה חודשים במכירת מכוניות שחלפו 12 חודשים ממועד ייצורן, מבלי שיצטרכו לרשום את הרכבים על שמם ובכך להוריד להם "יד" במכירה. ארכה הזו, בנוסף לצפי שהמשק כולו עומד להיכנס להאטה ושלקוחות רבים יתקשו לממן רכישת מכוניות חדשות, גרמו למעשה  ליבואנים לעצור לרגע ובכך להשתתף באופן אקטיבי בצמצום הייבוא. 

המחירים יעלו?

בעוד שמגרשי האחסון סביב נמל חיפה התמלאו, המגרשים בסביבת נמל אשדוד פונו בחלקם והתרוקנו כמעט לגמרי בנמל אילת המושבת. כלומר, אם לא יהיה שינוי מהותי במצב, בקרוב יורגש מחסור במכוניות חדשות בשוק הרכב כולו. כרגע המחסור מורגש בעיקר במותגים חשובים כמו יונדאי, קיה וטויוטה, אבל עדיין לא בדגמים הסיניים ששוטפים בעיקר את שוק הרכב החשמלי וצוברים פופולריות גדולה בציבור. 

דבר אחד נראה בטוח. לאחר שיימכרו כל אותן מכוניות שיובאו לכאן עוד לפני המשבר בעלויות ומיסוי נמוכים משמעותית מאלו שקיימים כיום, השוק יתחיל לנוע לכיוון של עליות מחירים. מבחינת יבואני הרכב, זה אומר בין השאר הקפאה של מבצעי הרכב ללקוחות. אין צורך כנראה להציע מבצע, כשברור לכולם שהמחירים עומדים לעלות. 

מבחינת הלקוחות, זו כמובן בעיה. הם כבר לא מחוזרים על ידי יבואני הרכב כמו באמצע 2023. אבל כאן נכנס לתמונה אלמנט מפתיע: הביקוש לרכב חדש, למרות כל הקשיים, נותר חזק ויציב. בכל שנה מוחלפות כאן כ-200 אלף מכוניות משומשות על הכבשים במכוניות מהניילונים. למספר הזה נוספות עשרות אלפי מכוניות חדשות נוספות. הישראלים, מתברר לא מוכנים לוותר על המכונית החדשה שלהם. 

מלאי של רכבים "אפס קילומטר"

אז מה עושים? מבחינת הצרכנים, התשובה המתבקשת היא פנייה לשוק היד 2 או לבדוק רכבים למכירה בחברות הליסינג. בעוד שקניית רכב יד 2 מאנשים פרטיים היא משימה מורכבת ולפעמים מתישה, שמצריכה זמן, סבלנות, תשומת לב ומשאבים רבים בתקשורת עם קונים פוטנציאליים, ולא מעט אנשים נרתעים מכך, הרי שחברת ליסינג יכולה להציע מבחר של אלפי רכבים למכירה, חדשים ויד2, הניתנים לקנייה בתנאים אטרקטיביים וגם בעסקאות טרייד-אין.

לאלבר, חברה מובילה בתחומי הליסינג התפעולי והליסינג הפרטי, יש צי רכבים עצום ומגוון ביותר, שזמינים לרכישה בכל אחד מכ-40 סניפי החברה.  לאלבר יש גם מלאי של רכבים חדשים "אפס קילומטר", הנמכרים בכ-10% הנחה על מחיר המחירון מאחר שחברת הליסינג רשומה בהם כיד ראשונה. זה אומר זמן המתנה קצר מאוד לרכב חדש ובעיקר ראש שקט בזכות המוניטין, הניסיון והיציבות של אלבר, שמבטיחים תנאי תשלום נוחים וגמישים, עם כתובת ברורה לפנות אליה גם אחרי המכירה.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה