השר לבטחון הפנים והנהלת בתי המשפט סיכמו על נוהל לפיו שופטים בבתי משפט ידווחו למשטרה בתיקי גירושים, אם במהלך ההליך המשפטי יתברר שאחד הצדדים הגיש תלונת שווא.



האם מדובר במהלך מבורך? תלוי את מי שואלים
מחד ישנם לא מעט אירגונים הטוענים כי אין באמת תופעה של תלונות שווא, וכי יש יותר קורבנות שכלל לא מגישים תלונות, השר בעצמו דיווח כי מנתוני המשטרה אי אפשר לקבוע אומדן מדויק של היקף המקרים המוגדרים כ'תלונות שווא'.

 Holt שיווק דיגיטלי

ובכל זאת, סניגורים רבים מתריעים כי התופעה של שימוש בהליך הפלילי ככלי נשק למינוף הישגים בתיקי גירושין – תופסת תאוצה.

עורכת הדין שקמה אדרי, סניגורית המתמחה בדין הפלילי מסבירה כי היא פוגשת מידי שנה עשרות של תיקי אלימות בין בני זוג וכי רוב התיקים יגנזו בסופו של דבר ולא יולידו הליך בבית המשפט ואף על פי כן ישאירו נזק רב.

מה עובר על החשוד מרגע הגשת התלונה

עו"ד אדרי מסבירה שככל תלונה אחרת, קמה החובה על משטרת ישראל לחקור אותה.

בשלב הראשון, גורמי החקירה יזמנו את החשוד לתחנת המשטרה, לעיתים אף תחת מעצר בשעות הקטנות של הלילה, אז יחקרו אותו במשך שעות. יתכן שכחלק מהחקירה ידרש לתת תשובות בנושאים אינטימית ואישיים.

במקרים מסויימים ידרשו לגבות עדות גם מחברים של החשוד ובני משפחה, בניהם גם ילדיהם של בני הזוג.

מעצם הסיטואציה מוכתם שמו של החשוד, פרנסתו עלולה להיפגע, התדמית האישית שלו ויחסי האמון עם בת הזוג והילדים כבר לא ישבו להיות כשהיו – זאת אף אם התיק יסגר!

עו״ד שקמה אדרי: ״לעיתים קרובות אני נתקלת בבן או בת זוג שהגישו תלונה, אך בחלוף הזמן שינו דעתם ורצו לשקם את התא המשפחתי, הם מגיעים אלי כדי 'לבטל את התלונה' ולבקש את סגירת התיק. בהקשר הזה חשוב לציין כי על פי החוק, תיק החקירה לא יסגר רק בשל בקשתם ולכן יש לדעת שהגשת תלונת שווא יכולה להביא לנזק בלתי הפיך אשר מרגע מסירתה לגורמי החקירה, כבר אין ל'נפגע' שליטה על השלכותיה.״

גורלה של תלונת שווא

כמי שמתמחה בפלילים מסבירה עו״ד שקמה אדרי ש'תלונת שווא' אינה סיסמה בלבד בפי החשוד וכי עליו להוכיח את הספק לגביה. במקרה הטוב, יעלה בידו לעשות זאת עוד בשלבי החקירה ואז התיק יסגר באחת מהעילות המצוייות בחוק. ובמקרה הפחות טוב, הוא ידרש להילחם על חפותו בבית המשפט במסגרת הליך פלילי כנגדו, כשהסנקציה האפשרית בסופו היא כמובן – מאסר.

האם תיק שנסגר בשל היעדר ראיות מותיר נזק?

התשובה היא שכן. חשוב להבין שתיק שנסגר בשל חוסר ראיות , להבדיל מעילה של 'חוסר אשמה' משאיר עקבות המכתימות את שם החשוד. הרישום המשטרתי יחיל תיעוד של התיק הסגור, ועל אף שמדובר במרשם שחסוי לציבור, הרי שגורמים מסויימים המוגדרים בחוק חשופים אליו.

כך למשל חשודים העוסקים בתפקידים ציבוריים או בטחוניים עלולים לאבד את עבודתם על אף שהתיק נסגר.

במקרה אחר, עלולים לשלול לחשודים את הרשיון להחזיק נשק אישי ולו בשל התיק הסגור.

מה ניתן לעשות

ההמלצה היא לערב עורך דין פלילי כבר ברגע הראשון, לפני החקירה הראשונה במשטרה.

"כאשר חשוד טוען בפני כי מדובר בתלונת שווא אני יודעת להצביע על ראיות חשובות שיכולות להוכיח את גרסתו ולמעשה להכריע את גורל התיק. הדבר נחוץ ביתר שאת לאור חוסר הודאות והסערה שמצוי בה החשוד ועלול רק בגללה להחמיר את מצבו."

כמובן שלהליך בבית המשפט זכאי החשוד להגיע מיוצג על ידי עורך דין והכרחי שיהיה מדובר בסניגור המתמחה בתחום הפלילי ולא אותו עורך דין המייצג בדיני המשפחה.

אך גם באם התיק נסגר בעילה שאינה 'היעדר אשמה', יכול עורך הדין לסייע. כך למעשה הצליחה עורכת הדין שקמה אדרי לשנות עילות סגירה ובכך לנקות את שמם של אותם בני זוג אשר הסתבכו על לא עוול בכפם רק בשל רצונם להתגרש.

"נראה כי מדובר בהליך זניח, אבל למעשה הוא מאוד אקוטי לאותם חשודים, כשאני מייצגת אנשים נורמטיבים בהליכים שכאלה, אני רואה איך למעשה תלונה פשוטה פוגעת ביכולת שלהם להתפרנס בכבוד, להתקדם בעיסוקם, פוגעת באמון שלהם במערכת המשטרית והמשפטית והופכת את עולמם. מדובר בפגיעה קשה שאני נלחמת כדי לתקנה".

עורכת הדין שקמה אדרי בעלת משרד המתמחה בדין הפלילי בלב תל אביב. היא רק בגיל 30 וכבר בעלת נסיון מוכח בייצוג בעבירות השונות ( תיקי אלימות, עבירות מין, ייצוג קטינים ונוער וכ"ו).

בשנים האחרונות, ליוותה עו"ד אדרי עשרות לקוחות והייתה למעשה ה'לוחמת' שעמדה על זכויותיהם ומנעה את הכתמת שמם הטוב.

על דגלה היא חרטה להילחם עבור כל אדם באשר הוא ואולי בשל כך נודעה כמי שייצגה חשודים בעבירות סידרתיות, לאחרונה פורסם כי הצליחה לשחרר ממעצר חשוד בהקמת רשת סרסרות בנשים, בפעם אחרת כמי שנלחמת על חירותו של מי שהואשם בלא פחות משמונה עשר תיקי אלימות סדרתית כלפי נשים.

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה