חג לופרקאליה שמח! - מקורו האמיתי של יום האהבה



אומנם מדובר במועד מלוח השנה הנוצרי, אבל אם לא מפריע לנו לצאת ולחגוג את הסילבסטר או לעשות שופינג מטורף בבלאק פריידיי - גם לוולנטיין דיי נוכל למצוא פינה חמה בלב.

בימינו כמעט 200 מיליון זרי פרחים נמכרים בארצות הברית בוולנטיינס דיי, כאשר מעל 70% מהקונים הם גברים ורק רבע הן נשים. מעבר לכך, מיליארד כרטיסי ברכה מוחלפים ביום זה - כאשר רק חג המולד עוקף את כמות הכרטיסים הזו בכל שנה. מעבר לכך נמכרות 35 מיליון קופסאות שוקולד בצורת לב, ומעל 200,000 הצעות נישואין מוצעות בדיוק ביום וולנטיין.

שווי השוק של יום ולנטיין בארצות הברית עולה על 20 מיליארד דולר, וגם הישראלים לא טומנים את ידם בצלחת בכל הנוגע ליום המיוחד הזה. החל בתכשיטים ליום האהבה, המשך בארוחות ערב רומנטיות במסעדה וכלה בשוקולדים, דובונים וזרי פרחים עם כרטיסי ברכה - כולם אוהבים לחגוג אהבה. 

קצת היסטוריה

בניגוד לנהוג לחשוב, מקורו האמיתי של יום ולנטיין מתחיל הרבה לפני שהנצרות באה לעולם. ברומא העתיקה היה נהוג לחגוג את חג לופרקאליה (Lupercalia), החל מהמאה השישית לפני הספירה לערך. מדובר בפסטיבל סוף החורף בדגש על טהרה ופוריות, שנחגג לכבוד פאונוס, אל החקלאות הרומי, וכן לכבוד מייסדי רומא - רמוס ורמולוס. האגדה אומרת שזוג התאומים המיתולוגיים גודלו על ידי זאבה, וחיו במערה שנקראה "לופרקאל" (Lupus ביוונית משמעו "זאב"). מכאן מגיע השם "לופרקאליה".

נקודה מעניינת נוספת קשורה לחודש בו התקיים הפסטיבל. מכיוון שכלי הטיהור עצמו נקרא "פברואה" (Februa = טיהור), גם החודש בו התקיים הפסטיבל נקרא בסופו של דבר פברואר. מעבר לכך כדאי לציין שגם הכתרת יוליוס קיסר - אחד מקיסרי רומא הבולטים והידועים ביותר בהיסטוריה - התרחשה גם היא בעת הלופרקאליה. 

אז איך הפך פסטיבל רומאי עתיק ליום האהבה הנוצרי?

האפיפיור גלסיוס הראשון, שכיהן בסוף המאה החמישית לספירה, ביטל את פסטיבל לופרקאליה מכיוון שהיה חג פגאני שנגד את רוח הנצרות. במקום הפסטיבל שבוטל הכריז גלסיוס על יום ולנטינוס הקדוש ב-14 לפברואר. בתחילת דרכו המועד החדש לא היה מקושר לאהבה רומנטית, אבל בימי הביניים בצרפת ובאנגליה האמינו שה-14 לפברואר הוא תחילת עונת ההזדווגות של הציפורים.

בסופו של דבר, מלך אנגליה - הנרי החמישי - הכריז על התאריך כעל יום ולנטיין הקדוש בשנת 1537. אחד ממנהגי החג באותם ימים היה שליפת פתקים עם שמות מתוך כלי אטום, כדי למצוא את הזיווג המתאים ליום ולנטיין. 

לפסטיבל לופרקאליה היו גם היבטים נוספים, שמקומם לא יתאים לחג האהבה המודרני שלנו; בעיקר היבטים של אלימות ויצרים מיניים משוחררים יתר על המידה. ובכלל, מרגע שהנצרות השתלטה על המועדים הרומאיים והפכה אותם לחגים רשמיים בהתאם למסורת הנוצרית (חג המולד הוא גם אחד מהם), הופשטו מהם כל ההיבטים הבעייתיים ונשארנו רק עם אלו הקלים יותר לעיכול. 

שיהיה לכם יום אהבה שמח ורומנטי כל יום בשנה.

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה