ייצוג חיילים מול הצבא - למי פונים?



לצבא הגנה ישראל ישנו ערכאה משלו, שהיא למעשה מערכת שפיטה הנפרדת מבית משפט אזרחי המוכר לכולנו

והוא בית דין צבאי בו מעמידים למשפט חיילים ואנשים צבא אשר חשודים במגוון רב של עבירות פליליות או עבירות שונות אחרות. חיילים או אנשי צבא אשר חשודים בביצוע עבירות שונות, בתהליך ראשוני הם נקראים לחקירה במצ"ח ולאחר מכן במידה ומצ"ח מחליטים להעמיד לדין את החייל או איש הצבא, הם מעבירים אותו להמשך "טיפול" בבית דין צבאי. חיילים המועברים לשפיטה בבית דין צבאי, כחלק מזכויותיהם הם רשאים להיות מיוצגים על ידי עורכי דין צבאי אשר הוסמך לייצג נאשמים או חשודים בבית דין צבאי. ישנן עבירות מסוימות אשר נשפטות בבית דין צבאי שאינן חלות על אזרח רגיל, כמו גם ישנן חוקים שונים החלים על חיילים או אנשי צבא אשר משתנים בבית דין אזרחי, ולכן כחלק מהתהליך יש צורך לבחור בעורך דין פלילי המתמחה בייצוג במשפט צבאי, כיוון שהוא שונה מבחינת חוקים ובו מדובר "שפה" משפטית שונה מבין דין אזרחי.  

מהן עבירות צבאיות שבגינן עומדים לדין בבית דין צבאי?

עבירות צבאיות לרוב הן עבירות פליליות אותן ביצע חייל או איש צבא במסגרת שירותו בצה"ל בין אם מדובר על חייל בתפקיד או חייל שביצע עבירה בביתו בהיותו חייל. עבירות אלו יכולות להיות מיני רבות ולרוב פליליות מסוגים שונים כמו - עבירות סמים (נטילת סמים לשימוש עצמי או גרוע מכך סחר בסמים), עבירות מין, עבירות רכוש, עריקות והשתמטות מהצבא, אלימות לכל סוגיה, עבירות נשק, הימורים ועוד מיני רבים. רוב העבירות אומנם דומות לעבירות אזרחיות רגילות, אולם השפיטה תהיה הרבה יותר חמורה, כיוון שמדובר על עבירות שיכולות לפגוע בתפקידו של החשוד או הנאשם. ניקח לדוגמא – חייל הנוטל סמים ייענש בחומרה יותר מאשר אזרח רגיל, כיוון שהוא יכול לשבש את תפקידו ולפעול בחוסר שיקול דעת כאשר הוא במסגרת מבצעית בשירותו בצבא.  

הענישה על עבירות צבאיות 

בית דין צבאי אינו סלחני עבור חיילים ואנשי צבא אשר מואשמים בעבירות פליליות שונות, כיוון שכפי שאמרנו, הם מסכנים את ביטחון המדינה. ולכן, ישנה חשיבות רבה לייצוג מקצועי על ידי עו"ד צבאי הבקיא בכל חוקי המשפט הצבאי. הענישה יכולה להיות חמורה מאוד עד קלה, כאשר העונשים החמורים יכולים להיות - מתן מאסר ארוך או קצר בכלא צבאי, קנסות, הרחקה מהתפקיד וכו'. הענישה הקלה יותר יכולה להיות – ריתוק, ירידה בדרגה ועוד עונשים שונים לפי החוק. מעבר לעניין הענישה בעת עבירות פליליות, לנאשמים שהם לרוב חיילים צעירים יהיה רישום פלילי אשר ילווה אותם לאורך כל חייהם, וכפי שכולם יודעים רישום פלילי הוא כתם לכל החיים ויכול להשפיע לרעה על הנאשמים.  

מהו תפקידו של עורך דין צבאי?

תפקידו של עורך דין צבאי לייצג חשודים ונאשמים בבית דין צבאי, ולכן עליו להחזיק ברישיון מסוים בידיו כדי לבצע זאת. בעורך דין צבאי יש להיעזר כבר בשלב הראשוני, ממה כאשר חייל או אי צבא נקרא לחקירה במצ"ח, כיוון שכל מה שהוא יגיד במסגרת החקירה ישמש נגדו לאחר מכן במשפט הצבאי, ולכן עורך דין צבאי מקצועי יוכל ללוות את החשוד כבר בתחילת הדרך . כמו כך, עו"ד צבאי יכול לשמור על זכויותיו של הנאשם, לומר לו מתי הוא יוכל לשמור על זכות השתיקה, מה לומר בחקירה ובאופ


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה