הוקרה לצוות למניעת התעללות בקשישים



שמונה עובדות סוציאליות בעיריית ראשון לציון החליטו להצטרף, בנוסף לעבודה השוטפת שלהן, ליחידה שנחשפת לסיפורי התעללות קשים ועצובים * משרדי הרווחה והבריאות וג'וינט ישראל החליטו להעניק להן תעודת הוקרה על פועלן * "הסיפוק הוא אדיר" מספרת רכזת היחידה....

משרדי הרווחה והבריאות וג'וינט ישראל מביעים את הוקרתם והערכתם לצוות מניעת התעללות באזרחים ותיקים בראשון לציון "הצוות פועל באופן פרואקטיבי ליזום ולשפר את השירות בנושא זה לזקני העיר" נכתב במכתב. רבים לא יודעים זאת, אבל מזה שבע שנים פועלת בעיר יחידה מיוחדת מאוד המונה תשע נשים, כולן עובדות סוציאליות ופקידות סעד, שבחרו מיוזמתן ובנוסף לעבודה השוטפת שלהן, להצטרף ליחידה הזו שכל פועלה לאתר קשישים וקשישות הנתונים לאלימות, התעללות ו/או הזנחה. הסיפורים לא קלים, המראות קשים במקרים רבים, אך לדברי רכזת היחידה, אלה קומסירוב, התגמול הוא מיידי "הסיפוק הוא אדיר. כל מי שביחידה- בחרה להיות כאן, זו עבודה קשה".

לסיפורים הכי מעניינים בראשון לציון – הצטרפו לפייסבוק שלנו

בשנת 2010 זיהו במינהל לשילוב חברתי בעיריית ראשון לציון את הצורך לתת מענה בנושא. בעקבות כך, הוקם הצוות שגייס לשירותיו עובדות ותיקות ומסורות. ב-2012 הוקם תת צוות נוסף הנותן מענה לקשישים ובני משפחותיהם דוברי השפה הרוסית וזאת לאור העובדה כי רבע מהמטופלים דוברי שפה רוסית. קומסירוב מספרת כי בשנה הראשונה להקמת הצוות, אותרו כחמישים מקרים ואילו בשנה האחרונה נרשמו למעלה ממאה חמישים מקרים "אני לא חושבת שהתופעה התרחבה, אלא המודעות של הסביבה ושל הקשישים עצמם לזכויות שלהם".
קומסירוב מספרת כי הפניות מגיעות מהמשטרה, שכנים, משפחה, מרכז אלימות, קופות חולים וכמובן מהקשישים עצמם וזאת לאור פעילות עניפה של הצוות שמקיים הרצאות של פסיכיאטר, פקידות סעד וגורמים רפואיים במרכזי יום, מקבצי דיור ועוד.

בהרבה מאוד מקרים, עובדות הצוות מגיעות לקשישים ואלו, בצל החשש מהגורם המתעלל בסביבתם, מנסים לרמוז או לדבר בשקט ולספר את שחווים. "לפני כשנה וחצי קיבלנו פנייה מאישה בקהילה שדיווחה על אחותה שגרה עם הבן שלה ולדבריה היא חוששת לאחותה שכן בינה לבין בנה קיימת מערכת יחסים מוזרה. יצאנו לשם, הבן, בשנות הארבעים לחייו, היה מאוד מוזר. היו לנו אישורים רפואיים מבית החולים על הזנחה גופנית שלא סופקו לה צרכים בסיסיים כמו אוכל. הבן היה תוקפן וסירב לכל התערבות כמעט עד לרמת אלימות. חוץ מהתרשמות קופת חולים לא היה לנו עוד כלים לאבחן. הצלחנו בלחץ רב לשכנע את הבן להסכים לכניסה של מטפלת הביתה. למזלנו זה מה שהציל אותה. לאחר פרק זמן מסוים, המטפלת מצאה אותה עם סימנים כחולים בראשה. מתברר שהוא שבר לה את עצמות הפנים והיא עברה כמה ניתוחים. הוא נכנס לכלא, אין ספק שללא המטפלת היא לא הייתה שורדת".

ראש מינהל לשילוב חברתי, נעמי אחימור, בירכה את הצוות ואת המנהלת הישירה- מנהלת לשכת רווחה לאזרחים וותיקים, איריס בן גוב, על קבלת ההוקרה ועל העשייה ללא פשרות למען תושבי העיר הקשישים "זו גאווה גדולה עבורנו. ההתעללות באזרחים ותיקים הינה תופעה כאובה ומורכבת, בעיקר כשמדובר בבני משפחה מקרבה ראשונה ורחוקה, תופעה שזיהינו לפני למעלה מ-15 שנים ופעלנו לקידום ופיתוח שרות שייתן מענה הולם לאזרחים אלה."
מנהלת לשכת רווחה לאזרחים וותיקים, איריס בן גוב: "עובדי היחידה מממשיכים לפתח מענים מקצועיים ייחודיים הן לנפגעי אלימות והן לפוגעים. בזכות נחישותם של עובדי היחידה הצלחנו לאתר ולטפל גם באוכלוסייה זו ולשפר את איכות חייהם של אזרחים ותיקים רבים".

תושבים המעוניינים לפנות ליחידה לטיפול ומניעת התעללות באזרחים ותיקים ברחוב הרצל 82, יכולים ליצור קשר בטלפונים הבאים 03-9547909/7527/7779.

בתמונה: מימין: איילה גלמן, עדי גורן, אילנה ברגמן, אלה קומיסרוב, יוליה בובר, איריס בן גוב- מנהלת לשכת רווחה לאזרחים וותיקים, חני אלבו, רוסה שוקרון. (לא בתמונה- יפה באטה ודנה קינן)

צילום: עידן גרוס 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה