למי קראת קרציה?



כל מה שרציתם לדעת על פרעושים, קרציות ותולעת הפארק ולא העזתם לשאול

 

זה לא סוד שמזג האויר החורפי בישראל נחשב לקיץ אירופאי משודרג גם מבחינת החיות. המשמעות היא שפרזיטים שונים (בעיקר פרעושים) פעילים על חיות המחמד כל השנה למרות שבחורף, בעיקר אם הוא קר וגשום פעילותן תהיה מועטה יותר. אז למה נזכרנו עכשיו ? כי עכשיו שיא העונה וזה הזמן להכיר את האויבים הגדולים שלכם ושל הכלבים שלכם : הקרציות, הפרעושים ותולעת הפארקים.

 

קרציות

קרציות מסכנות בעיקר כלבים כי בניגוד לחתולים הם לא יודעים לשלוף מגופם את הקרציות. מלבד חוסר הנעימות ומציצת דם, הקרציות מעבירות גם את קדחת הקרציות – מחלה שיכולה לגרום למות הכלב שלכם וזה לא עניין נדיר : לפי הערכות המומחים אחוזים רבים מהכלבים נגועים במחלה וזה לא עניין של מה בכך. למעשה, אין מדובר רק בחולשה, בחוסר תאבון ובחום כי  לעיתים קרובות מעורב בכך דימום שיכול להיות מסוכן.

אמנם לעיתים הכלב חוזר לעצמו לאחר מספר ימי חולשה לאחר הידבקות, אך הוא נושא את המחלה בגופו כנשא כרוני. למעשה, רק זהוי מוקדם מבטיח טיפול יעיל וקל במחלה כי צורתה הכרונית קשה לטיפול. האבחון נעשה ע"י בדיקת דם או קיט ספציפי שקיים במרפאה. ורק לידיעה – מספר הקרציות לא מבטא את הסיכון לחלות בה, כי לעיתים די בקרציה אחת כדי לגרום למחלה ולמוות של הכלב.

 

פרעושים

פרעושים מוצצים דם ובמקרה קיצון ובכמות גדולה יכולים להביא למות בעל חיים מאנמיה. פרעושים גורמים גם לאלרגיה ולגירודים (בעיקר באזור הגב התחתון והזנב) ובעל החיים למעשה מתגרד עד זוב דם, מה שיכול לגרום לטראומה משנית ולזיהום. הפרעושים מעבירים גם תולעי סרט (סומסומים בלשון העם) שמהוות סכנה גם לבני האדם. העקיצות בבני האדם מתבטאים בעיקר בעקיצות באזור הרגליים עד כדי צורך בהדברה סביבתית.

 

אז מה עושים?

כמו בתחומים אחרים, גם בתחום הזה המניעה היא הטיפול הטוב ביותר. למעשה, בשנים האחרונות נכנסו לשוק תכשירים טובים ושונים החל מתרסיסים, טיפות, קולרים ולאחרונה גם כדורים שחלקם טובים לחודש אחד וחלקם ל-3 חודשים. עקב המגוון מומלץ להתייעץ עם וטרינר בהתאם לסוג הכלב, גילו ובהתאם לתנאי המחייה והגידול שלו, למשל : מגורים בחצר, מגורים בבית ועוד.

 

וסכנה נוספת - תולעת הפארק

תולעת זו נכנסת לגוף הכלב דרך מערכת העיכול ונודדת משם לכל חלקי גופו, בעיקר לאיזור הוושט ובית החזה. תולעת זו אינה מסוכנת לאדם אבל היא מסוכנת לכלבים ויכולה לגרום אף למותם. התכשירים הרגילים נגד תולעים לא משפיעים על תולעת זו מסיבה אחת : רובם עובדים במערכת העיכול בלבד ואינם נותנים מענה לתולעים שהתפשטו בגוף הכלב. לכן נדרש טיפול מנע מיוחד שניתן פעם ב-2-3 חודשים בהתאם לסביבת המגורים של הכלב (בית/דירה/חצר וכו').

לכן, כדאי לפנות למרפאה וטרינרית שמתמחה בתחום זה וכיום לתושבי השפלה  (רמלה, בת ים, ראשון לציון ובאר יעקב ) יש כתובת : ד"ר אפי וגשל. ד"ר וגשל סיים את לימודי הוטרינריה בסלובקיה כמצטיין דיקן והוא השתלם בתחומים שונים גם בארה"ב (למשל : כירורגיה, רפואת חירום ורפואה פנימית). וזה לא הכל – ד"ר וגשל פועל 24/7 ומגיע אפילו עד פתח הבית במידת הצורך.

כיום ד"ר וגשל משמש כוטרינר הראשי של גן החיות חי-כיף ברשל"צ ומייעץ בפורומים אינטרנטיים. בנוסף, ד"ר וגשל מתנדב בעמותות שונות שמטפלות בבעלי החיים : ראשון אוהבת חיות, עמותת חבר וכלביית בן-דוד. ד"ר וגשל ישמח לענות על שאלותיכם בתחום הקרציות, הפרעושים ותולעת הפארקים בטלפון שמספרו 072-3380343 או באמצעות הדוא"ל שכתובתו [email protected].


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה