טיפים לתאונות במקום ציבורי



במקרים רבים אנשים נפגעים כתוצאה מנפילות, החלקות, או כל פגיעה שהיא בשטח ציבורי. מדובר בסוגיה אשר בעטיה שוררת אי בהירות רבה . נפלתי ברחוב, על מי האחריות? אולי אני אשם שלא נתתי את מרב תשומת הלב למכשולי הדרך? אולי דווקא הרשות המקומית אשמה בכך שלא עשתה די בכדי לתקן מפגעים כאלו ואחרים. הוא הדין לגבי תאונות באירועים גדולים כגון הופעה של להקת רוק ועוד כהנה וכהנה .

בטור זה אנסה לשרטט בצורה ברורה ונהירה את כללי היסוד לכל מי שחווה אירוע כזה. הקפדה על כמה כללים פשוטים עלולים להקל מאוד את החיים, למי שעבר תאונה שכזו. הכאבים עצמם מספיק חזקים, ואין צורך להוסיף צרות כגון שקיעה בנבכי הבירוקרטיה של מקרים מעין אלו.

הכללים בקצרה:

1. לאחר תאונה שכזו יש להתפנות לטיפול רפואי עוד באותו היום ,ולאזכר בצורה ברורה את הביקור אצל הרופא. לציין מה בדיוק קרה, מהן נסיבות התאונה ומיקומה המדויק. יש להקפיד שעל האישור הרפואי שמקבלים אותן עובדות מצוינות.

2.עד כמה שהדבר מתאפשר, לנסות ולצלם כמה שיותר את מקום הנפילה, בעיקר את המכשול או את הגורם שהביא לנפילה. כל זאת בכדי שתהיה אפשרות להוכיח בהמשך כי נעשה מחדל למשל על ידי אבן בולטת או משהו דומה. חשוב מאוד לזכור, כי במקרים מעין אלו לא קיימת אחריות מוחלטת. כלומר ל מנת שינתן פיצוי לנפגע, על הנפגע להוכיח שנעשה מעשה או שהיה מחדל שבעטיו נגרמה התאונה. לכן אם אפול ברחוב כנראה שלא אהיה זכאי לסכום כסף מרשות מקומית,או מבעלי המקום. אבל אם אפול כתוצאה מאבן שפה בולטת לדוגמא , סביר להניח שאקבל פיצוי. כמובן שבמקרים מעין אלו , תמונה שווה הרבה יותר מכל עדות כזו או אחרת לכן חשוב לצלם, משתי סיבות הראשונה- ללא תמונה יהיה קשה מאוד להוכיח את נזק והשנייה, היא שאם ברשותך תמונה עם המפגע מיום התאונה, ולאחר מכן המפגע תוקן כנראה שגם הרשות המקומית או מי מהאחראים לאותו שטח הבינו כי אכן ישנה במקום בעיה-מה שמחזק את סיכויו של התובע .

3. לאחר הטיפול הרפואי הראשוני, יש ליצור קשר ולבדוק אם מקום התאונה מבוטח –ואם יש את מי לתבוע.

4. עדים בסביבה –על מי שהיה במקום וראה את האירוע יכול לשמש כעד ולהגביר את הסיכוי לקבל פיצוי כתוצאה מהאירוע.

לאחר אותם כלים חשוב להבין-לא כל נפילה או תאונה במקום ציבורי היא באופן אוטומאטי אשמת בעלי המקום . גם כאן עומדת התאונה ונסיבותיה למבחן הסבירות. חתונה או אירוע אחר, היא דוגמא טובה לשיקול הדעת המופעל על ידי הדיינים במקרים מעין אלו, לדוגמא אם אורח בחתונה נפל ללא סיבה מיוחדת יקשה עלי ולקבל פיצוי כספי משמעותי. יחד עם זאת, אם האיש יצליח להוכיח כי במעשיו של בעל המקום הייתה רשלנות כל שהיא –הרי שהמשימה תהיה פשוטה בהרבה. למשל אם יוכח כי בעל המקום לא דאג לניקיון רחבת הריקודים בצורה סבירה , ועל הרחבה התגלה לכלוך או נוזל מחליק שבעטיו נגרם הנזק, הרי שסיכויי התביעה עולים עשרת מונים, שכן ישנה הוכחה שבעל המקום נהג לכאורה ברשלנות מסוימת בעת אירוע המקרה. ככלל מבחן הסבירות עומד במקרים אלו למבחן, לא כל סדק במדרכה או אבן לא ישרה הוא עילה לתביעה אם נפגעת ממנה, כמו כן איש לא מצפה מגוף גדול –כמו רשות מקומית-לבדוק כל יומיים את איכות המרצפות ברחובות העיר.

לדוגמא ממש לאחרונה קיבלנו החלטת בית משפט לגבי לקוחה שלנו שנפלה ונפגעה במקום ציבורי. האישה הגיעה עם נכדתה לבריכה העירונית באשקלון. באותה בריכה היה שטח שעל המתרחצים חובה לעבור דרכו, המקום היה חלק והוצב שם שטיח שאמור למנוע החלקה,אלא שאף הוא לא היה מקובע ומי שדרך עליו החליק יחד איתו. בתביעה טענו כי האחראים על המקום נהגו ברשלנות, מבלי להתייחס לנושא האחריות קיבלה האישה בהסכם פשרה פיצוי של 100 אלף שקלים.

יצוין כי אחד המפגעים הגדולים כיום, הם אותן "אבנים משתלבות". אחד המקרים בהם טיפלנו אני ושותפי עו"ד אבי קריסי הוא מקרה שבו תושב אשקלון נפגע בעת הליכתו על אבנים משתלבות שהוצבו בצורה רעועה. האיש נפל, שבר את רגלו וקיבל עשרה אחוזי נכות כתוצאה מהמקרה. הוא קיבל כ-163 אלף שקלים פיצוי-כאשר חלק מהפיצוי משולם על ידי הביטוח הלאומי.

מקרה נוסף שטיפלנו בו הוא סיפורה של אישה מבוגרת שבשעת לילה יצאה מקופת חולים לכיוון החניה, מפאת החשיכה היא ככל הנראה לא הבחינה באבן השפה ,נפלה ושברה את רגלה. כשפנינו לעיריית אשקלון בבקשה לפיצוי נאמר לנו כי מדובר בנזק מינורי ולא משמעותי, אולם בית המשפט חשב אחרת ופסק לה פיצוי של כמה עשרות אלפי שקלים .

ישנם אף מקרים בהם נפסקו סכומי פיצויי גבוהים הרבה יותר. כך למשל במקרה של אדם שנפל לתוך בור ניקז בגלל העובדה כי הרשת מעל הבור א\לא הייתה מסודרת בצורה טובה מספיק. אותו אדם נפל,שבר את רגלו ונקבעו לו 15אחוזי נכות , ונקבעו לו פיצויים בסך כ250 אלף שקלים.

עוד דוגמא להוכחת נזק, הוא מקרה שאירע באחת מערי הדרום , שם החליטה העירייה לבצע עבודות בכביש-עד כאן הכך טוב ויפה. אלא שעל אחד מאיי התנועה המפריד בין מעברי החצייה הושארה אבן שפה בולטת . אישה שעברה במקום בלילה נתקלה באותו מכשול שברה רגל וקיבלה לבסוף פיצוי מאותה חברה.

הכותב, עו"ד איל כהן, הינו שותף במשרד עורכי הדין כהן-קריסי נייד: 050-5777753 מייל : [email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה