התלמידים שיצילו את אירוס הארגמן



הפרח, שזוכה לצעדה על שמו בכל שנה, נמצא בסכנת הכחדה * בית הספר היסודי נווה דקלים, בשיתוף אוניברסיטת תל אביב, שתלו מאות פקעות של הפרח ברחבי בית הספר ומספקים נתונים אודותיהם לאוניברסיטה * בהמשך ישתלו הפרחים בתל האשורי הסמוך, אותו אימץ בית הספר

אין פרח שמזוהה יותר עם ראשון לציון מאשר אירוס הארגמן. מדי שנה מקיימת עיריית ראשון לציון את הצעדה הקרויה על שמו. אלפי משתתפים מהעיר ומחוצה לה צועדים במסלול יפיפייה בגבעת האירוסים הממוקמת בין ראשון לציון לנס ציונה, מטרת האירוע היא להעלות את מודעות הציבור לשמירה על ערכי הטבע ולציון פריחתו של אירוס הארגמן. אלא שמעט יודעים שפרח ייחודי זה נמצא בסכנת הכחדה. בדיוק בנקודה זו נכנס בית הספר היסודי נווה דקלים, שמיקומו בין שטחים עירוניים לבין שטחים פתוחים, הובילו אותו לעסוק בהשפעת האדם על הסביבה הטבעית.

במסגרת זו, החליטו בבית הספר שסיסמתו "קיימות זאת המסורת שלנו", לשתף פעולה עם אוניברסיטת תל אביב, ולקחת על עצמם לגדל ולטפח את הפרח בשטח בית הספר, לעקוב אחר נתוני הצמיחה ולשלוח את הנתונים לאוניברסיטה.

כמאתיים פקעות של הפרח הובאו לבית הספר מהגן הבוטני של אוניברסיטת תל אביב במסגרת שיתוף פעולה מחקרי בין דר' יובל ספיר, מנהל הגן הבוטני, להנהלת בית הספר. מדי יום נשלחים לד"ר ספיר הנתונים שאוספים התלמידים.

בתום איסוף הנתונים, החליטו בבית הספר להשיב את האירוסים לסביבתם הטבעית. במהלך החיפוש אחר בית גידול מתאים, הוחלט לשתול אותם ב"התל האשורי" הסמוך שאותו מאמץ בית הספר באישור עיריית ראשון לציון, וזאת על מנת שימשיך להיות להוות אחד מהצמחים המזוהים עם העיר.

עם הזמן הורחב נושאי החקר בתל האשורי. כחלק מתוכנית הלימודים הבית ספרית, תלמידי בית הספר, מכל שכבות הגיל, מנקים, חוקרים, מתעדים, עוקבים ושומרים על התל כבית גידול ועל מגוון המינים שבו. התלמידים למדו ששמירה על מגוון המינים היא עיקרון חשוב על מנת לשמור על האיזון האקולוגי. "שמנו לנו כמטרה עיקרית לשמר את מגוון המינים המקומי בבית הגידול הקרוב אלינו ולסייע בשימור ושיקום הצמחים והחרקים בו" מספרת מנהלת בית הספר, חמדה שרייבהנד "אנו מאמינים כי קיימים יחסי גומלין בין האדם לסביבה וביכולתו של האדם לחולל שינויים בסביבה תוך הבנה של השפעת מעשי ידי האדם עלינו ועל הדורות הבאים.
צילום: אריק מור


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה