תחרות הקומיקס השנתית צוינה בנר ראשון של חנוכה



הקומיקס הזוכה במקום הראשון היה ללא מילים "הצלחת לספר סיפור על אדם שכובש את יצר הרע שבו" * כך נימקו השופטים בתחרות הקומיקס השנתית על שם לוחם צה"ל אורי חן ז"ל, את העבודה של התלמידה אולגה מרטינוב

 ערב הדלקת הנר הראשון של חנוכה, יום הולדתו של סמל אורי חן ז"ל, קיימה עיריית ראשון לציון, יחד עם משפחתו של אורי, שנרצח לפני כחמש שנים בחצר בית הספר חביב, את תחרות הקומיקס השנתית לזכרו בבית יד לבנים.השנה היה נושא התחרות: "בדרך אל האור" והשף חיים כהן הנחה אותו. 57 עבודות הוגשו מקרב תלמידי העל יסודי. כבכל שנה, בראש וועדת השיפוט עמד המאייר והקריקטוריסט מישל קישקה - חתן פרס דוש לאיור ולקריקטורה לשנת 2008. לפני חמש שנים, קיבל קישקה פנייה מהמשפחה, הוא שמע את הסיפור של אורי ומיד נרתם לסייע בתחרות וכאמור לעמוד בראש הועדה. יחד עמו בוועדה ישבו הוריו של אורי- גילי וטוני חן ונציגים מבית יד לבנים, הרשות לתרבות ואומנות ומינהל החינוך. את התחרות ריכזה ליליאן ללום.

לאחר טקס הדלקת הנר הראשון בהשתתפות מנכ"ל העירייה, פרנקו גונן, הוכרזו הזוכים בתחרות. במקום הראשון זכתה אולגה מרטינוב הלומדת בכיתה י' בקרית חינוך רביבים. למרות שרוב הקומיקסים שהוגשו הכילו מילים בין הדמויות, אולגה החליטה לספר את סיפורה ללא טקסט בכלל ועל כך נימקו השופטים את החלטתם: "הקומיקס של אולגה כובש את העין ממבט ראשון. האסתטיקה המהפנטת, הציור הווירטואוזי, הצבעוניות העזה, כל המרכיבים האלה הופכים את הקריאה לחוויה יוצאת דופן.

הצלחת לספר סיפור על אדם שכובש את יצר הרע שבו, וזאת ללא מילים. משימה בהחלט לא קלה. הסיום הפיוטי שבו הדמות פורסת כנפיים לעבר השמש החמה נוגע ללב."

למקום השני הגיע ירין זרוג מכיתה ט' בקרית חינוך נאות אשלים שבחר לאייר את הקומיקס על פי השיר "לראות את האור" בביצועה של אפרת גוש, מילים ברק פלדמן ולחן אסף אמדורסקי. וכך כתבו השופטים: "בחירת השיר היא מצוינת, חגיגה של אור ושמחה שמשרה אווירה אופטימית ומנחמת."

למקום השלישי הגיעו שתי עבודות, "מאור עיניים" של סתיו מכבוש תלמיד כיתה י' מקרית חינוך גמנסיה בן נחום- המספרת על נער שעובר ניתוח להחזרת מאור עיניו. בסוף הניתוח הדרמטי הטבע מתגלה לו במלוא יופיו וצבעוניותו והוא גם מוצא אהבה. והעבודה של התלמידים ודים קופסטס וצח אוחנה מכיתה י' בקרית חינוך גימנסיה בן נחום שהציגו סיפור על דמות הנפגעת על ידי חיית טרף, נמר במקרה זה, אך ברור שהחיה מסמלת אלימות באשר היא.

ועדת השיפוט החליטה לציין לשבח ארבע עבודות נוספות, "האור שבחושך" של מיכל נגר ורוני דישי, "האור בקצה המנהרה" של הילה רייסמן, "בדרך אל האור של דניאל" של אריאל קזושנר ומפל סולאש, "המסע אל האור" של שלו בולקובשטיין ו"בדרך אל האור" של מאי עברי.

נציין כי במהלך האירוע הוקדשה פינה מיוחדת לאיוריו של סמל אורי חן ז"ל. אורי נולד וגדל בראשון- לציון, הוא למד בבית הספר הממלכתי הדרים, בחטיבת הביניים גן נחום ובתיכון הצבאי אורט תל נוף. במהלך שירותו כלוחם בגדוד 51 של גולני, הוא נרצח בעת ששהה עם חבריו בחצר בית הספר חביב. אורי אהב לצייר קומיקס, והחל עם התחביב כבר מגיל שלוש. בציוריו הוא ביטא סיפורים מחייו עם הרבה הומור וגם ציניות. גילי חן, אמו של אורי, הוסיפה: "התחרות מחייה כל פעם מחדש את הציורים של אורי. מעבר לתחרות עצמה שבה התלמידים נחשפים לציורים של אורי, הם גם מתוודעים לסיפור עצוב ואמיתי של אלימות בלתי נסבלת במקום הכי קרוב לבית. תמיד אומרים 'אין דבר כזה שלי זה לא יקרה' והנה עובדה שלנו זה קרה. הוא היה ילד עם נתוני פתיחה הכי טובים שאהב את הצבא ולחם במבצע 'עופרת יצוקה'".

ראש העירייה, דב צור: "אורי תרם לעירו ולמדינתו, שירת כלוחם בגדוד גולני והיה אחד מאותם ילדי העיר שצמחו להיות גברים מעוררי גאווה. לא ניתן שאירועים מן הסוג הזה יחזרו על עצמם ולא נגלה אף טיפה של סובלנות כלפי אלימות בכל מידה שהיא".

צילום: עידן גרוס

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה