הפרויקטים החברתיים החדשים ברמת אליהו



לאחרונה קיבלו 17 סטודנטים תושבי ראשון לציון, מלגות על השתתפותם בתוכנית "בוחרים מחר" שהחלה השנה בהובלתן של עיריית ראשון לציון והסוכנות היהודית. מדובר בתוכנית עם שאיפות גדולות, במסגרתה עוברים הסטודנטים להתגורר בשכונת רמת אליהו, נטמעים בה ומייצרים בה שינוי חברתי שאמור להכות גלים.

הסטודנטים שלוקחים חלק בפרויקט עברו להתגורר בשכונת רמת אליהו, חלקם ילידי השכונה ששבו להתגורר בה לאחר שנים וחלקם תושבי שכונות אחרות שכעת שוכרים דירה בשכונה. הסטודנטים נחלקו לקבוצות כאשר כל קבוצה יוזמת פרויקט חברתי בקרב תושבי השכונה. רגע לפני שהסטודנטים קיבלו את המלגה מידי ראש העירייה, דב צור והמשנה לראש העירייה ומחזיק תיק הצעירים והנוער דורון אוזן,  הציגו הסטודנטים את הפרויקטים שלהם. אחד הפרויקטים שריגשו את ראש העירייה, הוא "קפה אליהו" שיהווה מוקד מפגש חברתי לצעירי השכונה.

מתברר שראש העירייה להוט על הרעיון ואף ניסה לקדם הקמת בית קפה בסדנא לאומנויות שבשכונה "קלעתם לחלום שלי. אני באופן אישי ניסיתי לעניין יזמים לפתוח בית קפה שם אבל לצערי אף אחד לא הרים את הכפפה. אני מתחייב לעזור לכם בכל המשאבים שתזדקקו לו. קודם כל אני מתחייב לקיים את כל הפגישות הפוליטיות שלי אצלכם בבית הקפה". הפתיע צור את מציג הפרויקט איתי וייס שעבר לשכונה מקרית גנים והתאהב במקום. "יצטרכו להזיז אותי בכוח מהשכונה כשהפרויקט יסתיים" מגלה וייס.

רכזת הפרויקט גלית אלבג אמרה: "יש כאן הזדמנות אמיתית למנף את הכוח שהצעירים מביאים איתם כדי להוביל שינוי אמיתי".התוכנית "בוחרים מחר" פועלת ב-14 ישובים ברחבי הארץ ומשתתפים בה למעלה מ-200 סטודנטים.

בקמת אליהו פועלת התוכנית בשותפות אגף הנוער והצעירים בעירייה, הסוכנות היהודית, המתנ"ס השכונתי, קהילת מטרו וסט ג'וינט ישראל, פרויקט "עצמאות" והמכללה למינהל בראשון לציון. המשנה לראש העירייה ומחזיק תיק הצעירים והנוער, דורון אוזן הוסיף: "כיליד שכונת רמת אליהו אני נרגש מהתהליך, בשנים האחרונות אנו יוזמים ומקדמים פרויקטים רבים לצעירי ראשון, אני חושב שבזכות הפרויקטים שלכם נצליח ליצור משהו חדש בשכונה, עמלנו קשה מאוד בשנה האחרונה כדי לקדם את פרויקט מלגת "בוחרים מחר" מתוך אמונה וכוונה שהסטודנטים יתרמו לשכונה ואף יחליטו לבנות את ביתם ברמת אליהו, זה חשוב לנו מאוד ולכן אנו נמשיך לעשות מאמצים ולהגדיל את מס' המלגות כדי שעוד סטודנטים יבואו וישתכנו בשכונה"

ראש העירייה, דב צור, סיכם את הדברים ואמר: "אני כל הזמן חושב איך אפשר להפוך את רמת אליהו למוקד משיכה ולא מוקד בריחה. השכונה זכתה בשנים האחרונות להרבה מאוד משאבים, אבל תמיד חיפשתי את המשהו שיעשה את התפנית. הפרויקטים שלכם הם ניסיון לעשות את זה וזה מרגש אותי מאוד, הרעיונות שלכם כיוונו למקום שאנחנו כיוונו. בעיני זה מקסים ואני מוכן לעזור לכל אחד מהפרויקטים כאן להצליח."ראש העירייה הוסיף כי הוא מקדם את תוכנית פינוי הבינוי לשכונה "אנחנו עובדים כרגע על פתרון מרחיק לכת בשכונה. התוכנית נמצאת בגלגוליה הראשונים, אנחנו ממש עכשיו עובדים על ההסכם.         

תכנית בוחרים מחר- רמת אליהו, ראשון לציון

להלן הפרויקטים החברתיים הלוקחים חלק בתוכנית "בוחרים מחר":ספורט ובריאות: "מישהו לרוץ איתו" (4 חברי צוות)  המטרה: חיבור צעירים הגרים ברמת אליהו- יצירת קהילה ספורטיבית. הרעיון, להפוך את תחום הבריאות והספורט בשכונה לנגיש ופשוט יותר. הגברת המודעות לאורח חיים בריא תוך נראות של שכונה פעילה ושוקקת חיים השואפת לאיכות חיים – הקמת מסלול מואר, מסודר ומשולט.
איך: פעולה להקמה בפועל של מסלול מואר ובטוח בשכונה, משולט במידע בנושא ספורט ובריאות. במקביל, יצירת מודעות ומודל לחיקוי - הקמת קבוצת הליכה הכוללת 20 אנשים. קבוצת ההליכה/ריצה תתקיים פעם בשבוע. מפגשי ההליכה יכללו ידע בנושא ספורט ובריאות- העשרה.תרבות:

א. "קפה אליהו" (3 חברי צוות)המטרה: ליצור מקום שיהווה נקודת מפגש חופשי, פלטפורמה לפעילויות פנאי ובנוסף יספק מענה לצרכינו כצעירים בשכונה (גילאי 22-30). 

להראות כדאיות ולהוכיח צורך בהקמת בית קפה חברתי ומרכז לצעירים ברמת אליהו.

איך: 4 מפגשים בהם נקים בית קפה ליום אחד. נקרין את שלבי הסיום של טורניר ליגת האלופות, בשלב הרבעים, החצאים והגמר. הפעילות במקום תחל משעות אחר הצהריים, עם אווירה של בית קפה ולאחר מכן נשדר את המשחקים. בזמן הפעילות ניתן יהיה להזמין שתייה וכיבוד בתשלום סמלי.

ב."צועדים לעתיד"(2 חברי צוות)מטרה: העלאת מודעות בקרב צעירים בשכונה ומתן כלים להשתלבות בשוק העבודה ולימודים אקדמאים. בסופו של המיזם אנו שואפים שמוקד הצעירים שנוצר ימשיך לתת מענה הכוונתי לאפשרויות התעסוקה ולימודים אקדמאים לצעירים רבים בשכונה.

איך: חלק א - חברי הצוות עוברים בעצמם סדנא של כמה מפגשים באגף הנוער והצעירים ולאחר מכן הדרכה מפסיכולוג תעסוקתי .

חלק ב -  נתינת שירות לצעירים ב: כתיבת קורות חיים, אפשרויות השגת השכלה, הכוונה תעסוקתית. יעד התחלתי, 15 צעירים לפחות.

נוער: "קירות מדברים ברמה"( ART GRAFFITI(4 חברי צוות) המטרה: חיבור בין בני נוער בכיתות י' הבאים מחתכים שונים באוכלוסייה תוך כדי לימוד יצירה, קרי גרפיטי, אשר יביא לקידום נוער נותן ותורם לקהילה ביצירת מציאות חדשה  במתנ"ס הקהילתי ברמת אליהו .

איך: 8 מפגשים, אחת לשבוע למשך שעה. המפגשים מורכבים משני חלקים: מקצועי וחברתי. במפגש השישי- הצגת תערוכה- הנוער יציג וימכור את יצירותיו לטובת מטרה שיחליטו עליה מראש. מפגש סיום עם נוער מה"מועדון הכיפתי" בשכונה, ציורי קיר משותפים.מרכז למידה:

א."מלקם אייהו" – מפגשי הורים (2 חברות צוות) :  מטרה: לעורר מעורבות אצל הורים יוצאי העדה האתיופית בתהליך הלמידה ומערכת החינוך, על מנת ליצור סביבה יציבה לילד וכדי לצמצם את הפערים התרבותיים שמקשים על מעורבותם של אותם הורים.

איך: 8 מפגשים אשר יערכו פעם בשבועיים סביב טקס הבונה (טקס קפה בעדה האתיופית).בכל מפגש יגיע אורח מהעדה האתיופית שיעורר שיח "בגובה העיניים" על הנתונים בשטח. כל מפגש יערך בצורה אינטימית בה הנוכחים יהיו רק יוצאי אתיופיה על מנת לעודד פתיחות ולמנוע יחסי כוחות.

ב."הדרך לבגרות" (2 חברי צוות):  מטרה: לקדם בני הנוער בשכונה מבחינה לימודית בשילוב של הקניית כלים להעצמה אישית ופיתוח ניהול עצמי בלמידה לקראת השנים הבאות (בגרות נפשית ותעודת בגרות).הדרך: הפעלת מודל בן 3 חודשים. קבוצת הכנה לבגרות המיועדת לתלמידי השכונה בכיתות י' ברמת 3 יח"ל במתמטיקה. מפגשים בני 3 שעות: שעתיים תרגול לימודי ושעה נוספת בה אנו נדריך מערכי שיעור הנשענים על נקודות מתוך מודל  SML (מודל ניהול עצמי בלמידה). הלמידה תתבצע בקבוצות קטנות, כך שיהיו כ-10-15 תלמידים בקבוצת ההכנה לבגרות. . 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה