המבול – נח, איש צדיק ותמים? - ביקורת סרט



סרט פנטזיה מושקע בהשראת הספור התנ"כי שעוסק באקולוגיה, במוסר, באמונה, בטוב מול הרע, בתקווה ובהזדמנות שנייה וכולל אפקטים חזותיים מרשימים.

זהו עיבוד תנ"כי בלתי שגרתי (בתקציב של 125 מיליון דולר) של הבמאי דארן ארונופסקי שלקח חירות יצירתית בכל הנוגע למקור התנ"כי. הרפתקה ויזואלית מהפנטת, דרך סיפורים המביאים לידי ביטוי את הטוב מול הרע, ההרס מול הרחמים, התקווה, המשפחה וההזדמנות השנייה.

נוח ובני משפחתו בכיכובם של ראסל קרואו, אנתוני הופקינס, אמה וואטסון וג'ניפר קונולי, נבחרו  למשימת הצלת העולם מהמבול האפוקליפטי אשר עתיד היה להרוס את האוכלוסייה החיה על פני כדור הארץ.

בעיבוד זה, מופיע נח (ראסל קרואו, זוכה פרס האוסקר ב- 2001 על תפקידו בסרט "גלדיאטור"), כלוחם סביבתי, שמבקש להציל את החיות כדי שיחיו בשלווה בעולם החדש שבו אין כלל בני אדם. לא שומעים כאן את דברי האלהים וכל הפעולות באות מתוך החלומות וההזיות של נח. החירות היצירתית מתבטאת גם בהופעת הנפילים - ענקי אבן קורנים, שעוזרים לו להקים את התיבה שנראית מתוחכמת ושונה ממה שהיינו רגילים לראות ביצירות אחרות. גם תקופת השהייה היא כתשעה חדשים ולא 40 יום כמו במקרא. יש כאן גם הסבר מעניין שאינו מופיע במקרא לגבי השאלה איך הסתדרו עם כל החיות. פשוט הרדימו אותן על ידי עשן שיצא מעירוב צמחים שונים.

נוח מבקר את סבו, מתושלח (אנתוני הופקינס), שנותן לו זרע קסום ממנו צומח יער שלם שישמש לבניית התיבה. תובל קין (ריי ווינסטון), שומע על תכליתה של התיבה ומוביל בעקבותיו צבא של שורדים חמושים שמתכוונים לעלות על סיפונה בכל מחיר. בינתיים, נמשכים כמו אל מגנט חיות היער אל ביתו החדש של נח. צילומים מרשימים של העופות והרמשים, שנראית כאילו לקוחה מנשונל ג'יאוגרפיק.

נח דבק במשימה שמאמין שנבחר כדי לבצעה עד כדי החלטה להרוג את פרי בטנה, (אם תהיה זו בת) של עילה (אמה ווטסון), יתומה צעירה שהוא ואשתו אספו בינקותה, והפכה בינתיים לזוגתו של בכורם, שם. זאת, במטרה למנוע את התחדשותו של המין האנושי הנורא אחרי שהוא, אשתו ובניהם ילכו לעולמם. האמונה המוחלטת שלו במשימתו להצלת כדור הארץ שגובלת בטירוף פנאטי, מזכירה את אברהם בעקדת יצחק שהיה מוכן להרוג את בנו. בימינו היינו מפנים אדם כזה לטיפול פסיכיאטרי דחוף. אמונתו העוורת של נח גורמת לקרע עמוק בינו לבין משפחתו: אשתו (ג'ניפר קונלי) ושלושת בניו, שם (דגלאס בות'), חם (לוגן לרמן) ויפת (ליאו מקיו קרול). וכשאינו מוכן להציל בחורה שחם רצה בה, דמותו של נח נראית פנטית ואינה מתיישבת עם המשפט המקראי: נח היה איש צדיק ותמים...

הסרט צולם בנופיה המדהימים של איסלנד.

במאי: דארן ארונופסקי

תסריט: דארן ארונופסקי, ארן אנדל

משתתפים: ראסל קרואו, אנתוני הופקינס, ג'ניפר קונולי, אמה וואטסון

אורך הסרט: 134 דקות

ובקיצור למה כדאי? סיפור תנ"כי מבויים כמו אפוס פנטזיה מלא אפקטים שמעשיר את הספור המקראי עם דרמה אנושית במרכז הסרט.

חנה דרורי קשי – מה כדאי?


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה