תערוכה- 40 עולים חדשים וותיקים



מה קורה כשמבקשים מעולים חדשים וותיקים לצייר, לפסל ולצלם על בסיס מילה אחת? תערוכה חדשה מציגה 40 יצירות שלכולן מכנה משותף אחד- ציר ההגירה- בין כאן לשם

כשהתבקשה הציירת בטי זורע (55) לבחור מילה אחת מתוך מילון המילים שהוצע לה, היא בחרה במילה "בית" וציירה משפטים בערבית על רקע שמיים ולצידם שרשרת חרוזים ערבית. זורע לא לבד, למרות שהיא עלתה ארצה מלבנון לפני 40 שנה, המילה בית מצליחה להחזיר אותה לגעגועים, לריחות ולטעמים של בית הוריה.
 
40 אמנים עולים חדשים לצד עולים וותיקים השתתפו בתערוכה המסקרנת "לא רק מילים" שיזמו ברשות העירונית לקליטה ושילוב עולים בעיריית ראשון לציון והרשות לתרבות ואמנות בחברה העירונית בשיתוף המשרד לקליטת העלייה. האמנים התבקשו לבחור מילה אחת מתוך מאגר מילים שכלל בין היתר את המילים: זהות, מולדת, בית, דת, יופי, אמונה, חופש, ולהביע את עצמם באמצעות המילה, כל אחד באומנותו. לאחר חודשיים התבקשו האמנים להציג את יצירותיהם. "היצירה צריכה לומר מה עולה לו בראש לפי המילה, מה היא בשבילו" מסבירה אפי גן, אוצרת התערוכה "התערוכה היא ביטוי ויזואלי כיצד אמנות נוגעת במילים ובעברית. הצענו להם מילים שכל אחד יכול לקחת לכיוון שלו ושהן קשורות לזהות העצמית, לבית שלך למקום שאתה שייך אליו ולראות לאיזה כיוון כל אחד ייקח".
 
באופן מפתיע ולמרות שחלק מהאמנים עלו לארץ לפני עשרות שנים, כולם נעו על ציר אחד משותף- הגירה, מכאן לשם. מהבית בישראל לבית ילדותם בארצות הניכר ובחזרה.
 
כך מתארת אולגה דומנקו שצ'ולקינה את ציורה בו מתנופפים דגלי ישראל על עדן החלון "אני בארץ כבר 15 שנים ומחשיבה את עצמי 'פטריוטית של המדינה', בעוד שבאוקרינה צבא פירושו פחד, כאן נמלאתי בגאווה כשנכדתי התגייסה לצבא".
 
ראש עיריית ראשון לציון,דב צור, אמר: "אמנות ויצירה היוו מאז ומתמיד מכנה משותף המחבר בין אנשים מרקעים ותרבויות שונות. הפרויקט מצא דרך להפגיש בין אמנים וותיקים לאמנים עולים בני עירנו, לדיאלוג פורה ומפרה מתוך כבוד והערכה לאמנותם ולשפה העברית".
 
סגן ראש העירייה ומחזיק תיק העלייה והקליטה, ודים קירפצ'וב, הוסיף: "ספק אם אותם אמנים עולים היו נפגשים בנסיבות אחרות, דרך התערוכה הם מצאו מקום לבטא את עצמם ולשתף אחד את השני בסיפורם".
 
התערוכה תיפתח ב-3 בפברואר בשעה 19:30 באכסדרה בקומת הקרקע בבניין עיריית ראשון לציון ותהיה פתוחה לציבור עד ה-29 במרס.
 
 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה