מרכז עולמי לשפה העברית בראשון לציון



סוגרים מעגל: בוגרי בית הספר חביב השתתפו במעגל חשיבה לגיבוש רעיון למרכז עולמי לשפה העברית שיקום במתחם בית ספרם המיתולוגי

בעיריית ראשון לציון שוקדים בימים אלו על הקמת מרכז עולמי לשפה העברית במתחם בית הספר חביב – בית הספר העברי הראשון בעולם. לפני מספר שבועות החלו בעירייה לקיים סדרה של מעגלי חשיבה בדרך לגיבוש הפרוגרמה הרעיונית להקמתו של המרכז. על רקע העובדה כי המרכז יקום במתחם בית הספר "חביב", החליטו בעירייה לנצל את המשאב הבית ספרי ולקיים מעגל חשיבה עם בוגרי בית הספר. זהו מעגל החשיבה השלישי המתקיים בנושא. בצוותי החשיבה הקודמים השתתפו פרופסורים להיסטוריה, בלשנות, עיתונאים, מרצים, יוצרים, אנשי תקשורת ותיאטרון.

במפגש השתתפו נציגי הבוגרים לדורותיהם: דב צור, ראש העירייה ובוגר, דור שני, של בית הספר, פרופ' חרמונה אבן, מדענית בעלת שם עולמי, סמדר אייל, אשת החינוך רחל אשל, ד"ר איריס בן דוד, רחל גיסין ממקימות המוזיאון לתולדות ראשון לציון, פארה חודורוב, לשעבר מנכ"ל השלוחה הישראלית של יוניסף העולמית ומנכ"ל אלו"ט, איזי כנען, דובר העירייה לשעבר, איש החינוך גמי סגל, מבקר הקולנוע של ידיעות אחרונות יהודה סתיו, מנכ"ל המשרד לתרבות וספורט, אורלי פרומן, אשת החינוך רחל צינוביץ, אדריכלית מוזיאון ישראל המחודש מאירה קובלסקי, מנהלת מרכז אדלר לרווחת והגנת הילד פרופ' תמי רונן, רבקה רסינסקי ועוד. בוגרי בית הספר, שלא התראו שנים רבות, התרגשו, עד כדי דמעות,  לראות האחד את השני במפגש.

עו"ד חיים עדיני סקר את הרקע ההיסטורי של משפחות המתיישבים והקמת ביה"ס, ד"ר צביה ולדן, הוגת המיזם המיוחד ומי שמרכזת את תחום התוכן, ערכה פרזנטציה של הנושאים שיוצגו במוקדים השונים כפי שעלו עד כה, וכיצד ישתלב ביה"ס כחלק פעיל מהמתחם.

כל המשתתפים הביעו את התלהבותם ותמיכתם במיזם, תוך שהם רואים בו נדבך חשוב ביותר לעיר. הם ביקשו להדגיש כי אין לראות בו מיזם לוקאלי אלא מקום אוניברסאלי שיביא אליו את אוהבי השפה העברית ומוקיריה מהעיר מהארץ ומעולם כולו.

ראש העירייה, דב צור, חזר על תמיכתו במיזם וסיפר כי המתחם ההיסטורי כולו עומד לעבור שינוי משמעותי תוך שיקוע נתיבי הנסיעה והקמת חניון תת קרקעי. עוד ציין צור כי אין מקום טבעי יותר להעלות על נס את השפה העברית מאשר המקום בו חודשה לראשונה, בו חובר ההמנון הלאומי, בו הוקמו בית הספר העברי הראשון בעולם והגן העברי בראשון בעולם.

רות מקבי, מנהלת הרשות לתרבות ואמנות, האחראית על המיזם, הנחתה את הדיון וסיימה את דבריה בציטוט מתוך דבריו של פרופ' אבי רביצקי שאמר "בינך ובין הטקסט יש את הרב". רוצה לומר: תמיד יש ותהייה עוד פרשנות ויתווספו עוד ועוד נקודות מבט אך נצטרך להכריע. בחודש דצמבר, בתום סבב מעגלי החשיבה תוגש לראש העירייה טיוטת הפרוגרמה הרעיונית לאישורו.

כמו כן, בצוות המוביל נמצאים ד"ר מרטין וייל מנכ"ל קרן ברכה ומנהל לשם כבוד של מוזיאון ישראל, הלינה חמו היועצת לענייני פרוגרמה ודוד אבגי היועץ לענייני אומנות.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה